poniedziałek, 17 maja 2021

„Janusz i Grażyna robią spółkę” - e-mail zaniepokojonego Czytelnika







Witamy po dłuższej przerwie. Natłok działań innych lukratywna i obarczona sławą kariera blogera rozproszył naszą uwagę, a sprzęt redakcyjny również spędził jakiś czas w naprawie. Cóż… Życie…


Myśmy trochę od pisania odpoczywali. Nie odpoczywaliście jednak Wy, nasi Czytelnicy. 

Nie odpoczywał również Pan Tomasz, który skontaktował się z nami z nieśmiałym zapytaniem, czy mógłby na naszych łamach coś oddolnie, od siebie, z ramienia Mieszkańców, opublikować. My, zasadniczo, uważamy to za słuszną koncepcję. Tak więc, dziś zapraszamy do lektury gotowego wpisu, przygotowanego w całości przez naszego dzielnego Czytelnika, Pana Tomasza, którego zresztą serdecznie pozdrawiamy.

A zatem, polecamy zaparzenie sobie kawy lub herbaty i zaczynajmy…



„Od dłuższego czasu często słyszę, że nie ma na coś pieniędzy a władze państwowe w różny sposób powodują dodatkowe obciążenia finansowe. Mój instynkt detektywa polecił mi sprawdzić co tak naprawdę dzieje się w miejskim portfelu. Po szybkiej analizie dokumentu postanowiłem przyjrzeć się bliżej kilku pozycjom. Oto jedna z nich.

Na początek pod lupę trafia miejska spółka Invest Puck. Dość spore kwoty tam trafiają i nadal mają trafiać, a tak naprawdę niewiele się dzieje w tym nowym tworze Pruchniewskiej, który powstał za przyzwoleniem miejskich radnych. Do tej pory miasto zasiliło ową spółkę kwotą 550.000 tysięcy i w roku 2021 planuje dołożyć kolejne 762.000 zł co wyraźnie widać w części opisowej wydatków miasta na obecny rok. 







O co tu chodzi? Trzeba temat zbadać od samego początku. Tak więc postanowiłem sprawdzić jaki był zamysł i argumentacja przewodniczącego Rady Miasta Piotra Kozakiewicza, który tak w rzeczywistości uruchomił całe to ustrojstwo. Założenie jasne, spółka w swoim przedmiocie działalności ma budować , remontować, zarządzać, administrować oraz utrzymywać porty oraz mienie Miasta celem umożliwienia Miastu zaspokojenia zbiorowych potrzeb mieszkańców w zakresie zadań Miasta związanych z zarządzaniem portami, transportem zbiorowym i drogami publicznymi oraz obiektami administracyjnymi. Pomyślałem, że pomysł i ciekawy gdyż obecne zarządzanie portami i jego infrastrukturą słabo wychodzi obecnemu zarządcy czyli MOKSIR-owi a i autobusem miejskim zajmuje się sam magistrat. Może nowy zarządca zauważy iż ten środek transportu jakoś nie cieszy się zbytnim zainteresowaniem i postanowi ten niemały wydatek budżetowy potraktować jako zbędny i go wykreśli lub zmodyfikuje do rzeczywistych potrzeb. Ale wróćmy do tematu spółki. Realia pokazały że założenia założeniami a życie życiem. Spółka z wymienionych zadań nie wykonała niczego , wróć ! coś zrobiła, a mianowicie wydała nieco pieniędzy, którymi Pruchniewska ją obdarowała. Poniżej Uchwała nr XII/3/2019 z 12 lipca 2019 w sprawie utworzenia przez Miasto Puck spółki z o.o.






 

 

Czyli mamy zgodę Rady Miasta na powstanie spółki, mamy fizycznie zarejestrowaną w KRS firmę i co najważniejsze Zarząd spółki oraz organ kontrolny czyli Radę Nadzorczą. Tu kolejna ciekawostka. Pierwszym Prezesem a zarazem jedynym jest znany nam z innej komunalnej spółki Marek Falkowski. Pomyślałem, że jak został powołany do budowy portu to zapewne opuścił ciepłą posadę w PGK i jako „fachowiec” od hydrotechnicznych budowli będzie nadzorował jedna z największych inwestycji miasta. Nic bardziej mylnego w kwestii opuszczenia puckiej komunalki. Falkowski potrafi działać niemal jak Napoleon. Teraz prowadzi dwie firmy komunalne jednocześnie. I to nie wszystko… okazuje się, że dodatkowo, zapewne w wolnych chwilach, zasiada z zarządzie innej prywatnej spółki i prowadzi działalność gospodarczą na własny rachunek. Można by zapytać jak to się stało? Otóż bardzo prosto, został powołany bez konkursu przez Radę Nadzorczą. Można? Pewnie, że można przecież w radzie zasiadają Ambrosiewicz Wojciech, Chordecki Andrzej którzy również pobierają z tego samego tytułu wynagrodzenia w PGK, dodatkowo to grono zasila Andrzej Sitkiewicz, kolega Pruchniewskiej a jednocześnie ojciec bliskiej osoby dla syna burmistrzowej (chyba, że coś się zmieniło). O ile powołanie Falkowskiego na prezesa bez przeprowadzenia konkursu jest prawnie dozwolone to fakt zasiadania w zarządzie prywatnej spółki jest już nieco bardziej kontrowersyjny. Prawo a dokładnie zapisy ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne art.2 pkt 6 w związku z art.4 pkt 2 i pkt 6 mogły zostać  złamane. Jednak od badania takich spraw są odpowiednie służby i zostawmy im tą przyjemność.

Istotne, że jak do tej pory ustaliłem mamy spółkę powołaną dzięki pomysłowi Pruchniewskiej i przychylności Rady Miasta, mamy Falkowskiego jako prezesa spółki, który przypomnijmy pobiera wynagrodzenie w PGK oraz Invest Puck (ciekawe jaki jest przy tym podział czasowy jego pracy), mamy radę nadzorczą, która również pobiera wynagrodzenie (poza Sitkiewiczem) w PGK i Invest Puck. Dla jasności na ten cel spółka Invest Puck w okresie IX-XII 2019 wydała przeszło 33.000 zł, a w 2020 wydało prawdopodobnie ok 60.000 zł. Pisze prawdopodobnie gdyż wiceburmistrz Piotr Ciskowski nie zna jeszcze sprawozdania spółki za 2020 i podał uśrednione wartości dotyczące wynagrodzeń. Zadanie pytania bezpośrednio do Spółki jest nieco utrudnione gdyż nie posiada ona swojej strony internetowej, maila czy nawet telefonu kontaktowego. Można by zapytanie wysłać do PGK ale to przecież inna firma tylko prezes jakby ten sam. 

Tutaj znowu coś mnie tknęło. Jeżeli firma nie posiada strony i danych do kontaktu oraz BIP to w jaki sposób odbywa się procedura zakupowa? Czy takowa się odbywała? Postanowiłem sprawdzić czy coś o tym pojawi się w dokumentach. No i jak to się mówi  po nitce do kłębka. Otóż z odpowiedzią na zadane pytanie przychodzi dokument złożony przez Falkowskiego do KRS o nazwie Informacja dodatkowa do sprawozdania finansowego Invest Puck Sp. z o.o. za rok 2019. Możemy tu znaleźć informację że chwilę po powstaniu, spółka Invest Puck podpisała dwie umowy na usługi prawnicze. A gdzie zamieszczono informację umożliwiającą złożenie ofert przez inne podmioty, gdzie transparentność, gdzie…, a nigdzie. Piotr Ciskowski na pytanie o finansowanie spółki odpowiedział, że Invest Puck ma status podmiotu prawa publicznego i prowadzi działalność deficytową gdzie wydatki są większe od przychodów a Miasto Puck będzie straty rekompensować. Oczywiście zgodnie z prawem i ustawami, które zamieścił do odpowiedzi. Kto bogatemu zabroni? jak nikt nie pyta to nie ma tematu, a jak zapyta to jest Covid i nie udzielimy informacji. Dokładnie taka sytuacja ma obecnie miejsce. Na pytania drażliwe dotyczące Invest Puck, Burmistrz Miasta Puck najpierw przełożyła termin udzielenia odpowiedzi o niemal 2 miesiące (na maj) twierdząc że musi sprawdzić czy zadane pytania są faktycznie pytaniami publicznymi, a po ponagleniu stwierdziła, że jest Covid i nie może w chwili obecnej odpowiedzieć. To ciekawe podejście świadczy o słabej organizacji pracy lub wychodzą z założenia że ciężkie tematy lepiej odłożyć i odczekać. Tylko w tym przypadku pytania będą padać dalej gdyż budżet miasta to nasz wspólny interes i trzeba go pilnować. Tak jak Pruchniewska pilnuje aby nikomu nie przyszło do głowy zlikwidować jej dzieła. Tylko w jakim celu to robi? 


W sprawozdaniu z działalności spółki w 2019 (dokument do pobrania na stronie KRS) czytamy iż spółka przeprowadzi przetarg na inżyniera kontraktu (budowa mariny) oraz przetarg na wyłonienie wykonawcy budowy mariny. No i znowu nieprawda, gdyż zgodnie z informacja uzyskaną od wiceburmistrza Pucka, Invest Puck nie miał do tego możliwości prawnych gdyż nie jest ani Partnerem ani Beneficjentem Projektu. Jak to rozumieć? A tak iż od samego początku było jasne że spółka nie będzie budować ani finansować mariny, a całe opowieści o tym mają bliżej do fikcji literackiej niż rzeczywistości.  Zresztą działania Pruchniewskiej to potwierdzają. Przetargi, o których wcześniej wspomniałem  zostały faktycznie ogłoszone ale nie przez Invest Puck, aprzez Miasto Puck. Co stanowi zasadniczą różnicę. Zresztą ten na wykonawcę budowy mariny został unieważniony i do dzisiaj nie znamy terminu ponownego ogłoszenia. Wróć! Znamy ! Jak mówi władza nastąpi to niebawem. Jak widać niebawem będzie można powiedzieć że przygotowania trwają już kilka miesięcy.Dostosowywanie się do nowych przepisów prawa zamówień publicznych to proces długotrwały i skomplikowany. Szkoda, że tylko w Pucku. Dla mnie to bajeczka z cyklu poczytaj mi mamo. Nowe przepisy dotyczące zamówień publicznych obowiązują od 1 stycznia 2021 jednak informacja o zmianach była dużo, dużo wcześniej. Czyżby Pruchniewska, Falkowski, doradcy i inni w tym inżynier kontraktu nie byli na to przygotowani? Pamiętajmy, że budowa mariny to zadanie współfinansowane przez UE i obowiązują sztywne terminy zakończenia realizacji projektu. Czyżby ktoś tu liczył, że pomimo tego niezwykłego tempa pracy urzędu w temacie ogłoszenia przetargu ktoś w marszałkowie da zielone światło na przesuniecie kolejny raz terminu zakończenia inwestycji?


Podsumowując ten wątek należy zadać pytanie po co powstała ta firma. Jej istnienie generuje koszty dla miasta a w zamian niczego nie daje. Port  zarządzany dalej przez MOKSiR, przetargi organizuje magistrat, Invest Puck nikogo nie zatrudnia a wszystkie zadania są realizowane przez Falkowskiego, który i tak jest już opłacany w PGK, koszty utrzymania firmy rosną, zlecania usług zewnętrznych odbywają się w sposób tajne przez poufne dokładnie tak samo jak budowa środka trwałego, którego zgodnie z informacjami od wiceburmistrza oficjalnie nie ma, a w budżecie miasta… sami wiecie ciągle mało. Dla mnie temat do gruntownego zbadania. Może ten tekst pobudzi radnych, którzy do tej pory nie maja żadnych uwag (o tym również Ciskowski wspomina). Obym nie musiał więcej słyszeć, że na chodnik nie ma kasy. 

 

 

Poniżej pytania i odpowiedzi burmistrza Miasta Puck dotyczące Spółki Invest Puck. Proszę zauważyć w którym momencie lub przy których pytaniach nastąpiło zacięcie. Czy to nie jest wymowne?


ZESTAW PYTAŃ NR 1


Szanowna Pani Burmistrz Miasta Puck,

Jako, że jest Pani osobą reprezentująca właściciela posiadającego 100% kapitału spółki Invest Puck sp. z o.o. która to spółka powstała na mocy aktu założycielskiego z dnia 1 sierpnia 2019 roku zwracam się do Pani o udzielenie informacji publicznej dotyczących jej działalności w ustawowym terminie. 

Spółka Invest Puck, zgodnie z informacją jej prezesa Marka Falkowskiego jak również uzasadnieniem pod uchwałą Rady Miasta dotyczącą utworzenia spółki, powstała w celu wykonywania zadań własnych miasta Puck. Ogólne warunki działalności Spółki to budowa mariny etap I oraz budowa węzła integracyjnego w Pucku.


1. Proszę o informację z jakiego powodu spółka nie przeprowadziła (mimo założeń) postępowań przetargowych związanych z budowa mariny tj. przetargu na inżyniera kontraktu oraz przetargu mającego wyłonić wykonawcę mariny?
2. Jakie działania związane z budowa mariny wykonała spółka Invest Puck od dnia jej powstania do dnia 18.02.2021?
3. Czy Miasto Puck jako inwestor budowy/beneficjent środków unijnych uzyskał zgodę Urzędu Marszałkowskiego na to aby spółka Invest Puck mogła pełnić funkcję inwestora zastępczego w procesie realizacji budowy mariny etap I?
4. Czy spółka zatrudnia pracowników? Jeżeli tak to proszę o informację na jakim stanowisku z jakim wynagrodzeniem oraz w jakim okresie.
5. Proszę o informację jakie wynagrodzenie pobiera prezes zarządu, członkowie rady nadzorczej w podziale na miesiące od czasu powstania spółki do dnia 18.02.2021.
6. W jakim celu podwyższono w 2020 roku kapitał zakładowy spółki Invest Puck do kwoty 550.000 zł oraz w jakim celu w budżecie miasta na rok 2021 zaplanowano kolejne środki na podwyższenie kapitału ww. spółki o ponad 700.000 zł/?
7. Jakie środki trwałe posiada lub buduje spółka Invest Puck?
8. W jaki sposób spółka wyłania dostawców usług lub towarów/środków trwałych? Czy spółka posiada BIP, czy i w jaki sposób wydając środki publiczne przeprowadza postępowania publiczne?
9. Jakie spółka Invest Puck wykonała zadania związane z budowa węzła integracyjnego?
10. Czy zgodnie z zapowiedzią prezesa Marka Falkowskiego spółka wyemituje obligacje na kwotę 24.156.000 zł ?
11. Burmistrz Miasta Puck uchwałą zgromadzenia wspólników nr 1/2020 zatwierdził sprawozdanie finansowe zarządu spółki oraz postanowił o dalszym istnieniu spółki. Proszę o informację jakie były/ są  przesłanki do dalszego utrzymania spółki? Czy spółka na dzień 31.12.2020 wygenerowała stratę lub zysk i w jakiej wysokości?
12. Czy Rada Miasta zgłaszała zastrzeżenia co do istnienia spółki Invest Puck lub jej działalności jeżeli tak to proszę o informację, który radny i czego dotyczyło?
13. Proszę o informację na jakiej podstawie został powołany prezes zarządu spółki Invest Puck Marek Falkowski oraz kto był wnioskodawcą? Czy był przeprowadzony konkurs na to stanowisko jak tak to ilu było kandydatów?

 








 

ZESTAW PYTAŃ NR 2


Szanowna Pani Burmistrz Miasta Puck,

Jako, że jest Pani osobą reprezentującą właściciela posiadającego 100% kapitału spółki Invest Puck sp. z o.o. która to spółka powstała na mocy aktu założycielskiego z dnia 1 sierpnia 2019 roku zwracam się do Pani o udzielenie informacji publicznej dotyczących jej działalności w ustawowym terminie. Ze względu na wagę i ewentualną odpowiedzialność, proszę aby odpowiedzi na poniższe pytania były przygotowane lub sygnowane osobiście przez Panią Hannę Pruchniewską. 


1. W związku z Pani odpowiedzią nr 1 z dnia 5 marca 2021 roku (ROP.1431.15.2021.AS) informującą, iż Invest Puck sp. z o.o. nie jest Beneficjentem umowy ani też Partnerem wymienionym we wniosku o dofinansowanie Projektu związanego z budową mariny i z tego powodu ww. firma nie posiada zdolności prawnych do przeprowadzenia dwóch przetargów, proszę o informację z jakiego powodu zatwierdziła Pani Uchwałą Nr 1/2020 Zwyczajnego Zgromadzenia Wspólników Spółki Invest Puck Sp. z o.o. z siedzibą w Pucku z dnia 9 września 2020  Sprawozdanie Zarządu z działalności  Invest Puck Sp. z o.o. w Pucku za okres 01.01 – 31.12.2019 roku w którym to w dziale III Działalność inwestycyjna i przewidywany rozwój jednostki, prezes Marek Falkowski złożył nieprawdziwe informacje „(…) Spółka przeprowadzi dwa postępowania przetargowe, mające na celu wybór inżyniera kontraktu oraz wykonawcy dla zadania opisanego w punkcie II.1.” Zatwierdzenie przez Panią wspomnianego wyżej sprawozdania skutkowało złożeniem do KRS dokumentów zawierających nieprawdziwe treści.

2. W związku z Pani odpowiedzią nr 2 z dnia 5 marca 2021 roku (ROP.1431.15.2021.AS) proszę o  informację kto z ramienia spółki Invest Puck Sp. z o.o. uczestniczył w czynnościach poprzedzających ogłoszenie przetargów, o których mowa w odpowiedzi, kto z ramienia Invest Puck Sp. z o.o. uczestniczył w spotkaniach z Urzędem Marszałkowskim, Urzędem Morskimi i jaką pełnił rolę oraz proszę o informację jakie dokumenty związane z budową mariny zostały poddane analizie i weryfikacji w celu optymalizacji rozbudowy Portu w Pucku.

3. Proszę o informację czy osoba, o której mowa w pytaniu nr 2 niniejszego pisma posiada odpowiednie kwalifikacje związane z budową obiektów hydrotechnicznych, jeżeli tak to jakie?

4. W związku z Pani odpowiedzią nr 7 z dnia 5 marca 2021 roku (ROP.1431.15.2021.AS), w której informuje Panie, iż spółka Invest Puck Sp. z o.o. nie posiada środków trwałych proszę o informację o jakich środkach trwałych w budowie jest mowa w Sprawozdaniu Finansowym Spółki Invest Puck za rok 2019, które to sprawozdanie zatwierdziła Pani Uchwałą Nr 1/2020 Zwyczajnego Zgromadzenia Wspólników Spółki Invest Puck Sp. z o.o. z siedzibą w Pucku z dnia 9 września 2020.

5. W związku z Pani odpowiedzią nr 8 z dnia 5 marca 2021 roku (ROP.1431.15.2021.AS), w której informuje Pani, iż spółka Invest Puck jako podmiot prawa publicznego na potrzeby postępowań przetargowych będzie korzystał z własnej strony BIP. Proszę o informację w jaki sposób do dnia dzisiejszego odbywa się procedura zlecania usług, kto decyduje o wyborze oferenta. Proszę również o informację jakie usługi obce za kwotę 47163,61 zł zostały zlecone oraz komu i za jaką kwotę jednostkową w roku 2019, o których to usługach mowa w sprawozdaniu finansowym spółki za rok 2019, które to sprawozdanie zatwierdziła Pani Uchwałą Nr 1/2020 Zwyczajnego Zgromadzenia Wspólników Spółki Invest Puck Sp. z o.o. z siedzibą w Pucku z dnia 9 września 2020 oraz jakie usługi zleciła spółka w roku 2020.

6. Proszę o informację czy spółka Invest Puck nie powinna była posiadać własnej strony BIP przy pierwszym zleceniu usługi obcej opłacanej ze środków publicznych i kto jest odpowiedzialny za jej utworzenie.

7. W związku z Pani odpowiedzią nr 9 z dnia 5 marca 2021 roku (ROP.1431.15.2021.AS), w której informuje Pani, iż spółka Invest Puck wykonywała zadania związane z budową węzła integracyjnego w Pucku w ramach których dokonała weryfikacji protokołów wraz z załącznikami wykonanych robót budowlanych, weryfikacji dokumentów finansowych oraz pozyskiwaniem finansowania. Proszę o informację kto osobiście wykonywał wymienione zadania, jakie posiadał kwalifikacje oraz  jakie pozyskał środki finansowe.

8. Proszę o informację czy do budowy węzła integracyjnego w Pucku powołano Inżyniera Kontraktu, jeżeli tak to proszę o przesłanie skanu umowy jaką z nim zawarto a w szczególności zakres obowiązków i odpowiedzialności związanych z inwestycją.

9. W związku z Pani odpowiedzią nr 11 z dnia 5 marca 2021 roku (ROP.1431.15.2021.AS), chciałbym wyjaśnić, iż nie podważam podstaw prawnych powołania spółki tylko mam zastrzeżenia co do zasadności jej utworzenia. Wszystkie dotychczasowe zadania jakie wykonała spółka Invest Puck mogły równie dobrze być wykonane przy użyciu istniejącej wcześniej firmy Puckiej Gospodarki Komunalnej tym bardziej, że jej prezesem jest Marek Falkowski a wiec osoba, która zasiada w obu firmach jako prezes zarządu. Użycie PGK do realizacji wymienionych zadań pozwoliło by zaoszczędzić środki związane z wynagrodzeniem dla Rady Nadzorczej oraz Prezesa Zarządu, który i tak pobiera już wynagrodzenie. Dodatkowo należy zauważyć, że koszty związane z utrzymaniem tej firmy ciągle rosną. Biorąc pod uwagę dotychczasowe znikome uczestnictwo w zadaniach do jakich spółka Invest Puck została powołana oraz że jedno z zadań zostało już zrealizowane proszę o informację czy jako właściciel planuje Pani rozwiązanie spółki Invest Puck czy nadal ją utrzymać generując niepotrzebne dla budżetu miasta wydatki.

10. Proszę o przesłanie skanu umowy wykonawczej zawartej z Invest Puck Sp. z o.o. a Gmina Miasta Puck.”




4 komentarze:

  1. Ciekawe pytania i zadziwiająca reakcja władzy. Ten Ciskowski chyba nie uzgodnił odpowiedzi i przypadkiem nieco za dużo prawdy podał. A później tylko bardzo wyrówna cisza...

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja bym zadał jeszcze jedno pytanie , a mianowicie kto za urzędowe pieniądze szkolił się aby zdobyć uprawnienia do zasiadania w radzie nadzorczej? Moze nawet w Invest Puck . Czy to byla burmistrzowa, sekretarzowa i skarbona ? Ile to szkolenie kosztowało podatników?

    OdpowiedzUsuń
  3. Marszałek dołożył kolejne 2 mln na budowę mariny. Szkoda że zapomnieli o podstawowej sprawie a mianowicie falochronie zachodnim, którego urząd morski nie buduje bo nie posiada ani aktualnej dokumentacji ani co najważniejsze pozwolenia na budowę oraz zabezpieczonych środków finansowych. Marina w przypadku braku falochronu Zachodniego nie ma racji bytu. Istotne jest również iż dokumentacja powstała przy założeniu iż falochron Zachodni istnieje. Analiza falowania nie zakłada jego braku co oznacza że bez niego nie powinno dojść do odbioru do użytkowania. Dziwi mnie ze nikt z nadzoru tego nie bada a jak dojdzie do katastrofy to winnych również nie będzie.

    OdpowiedzUsuń
  4. Co się czepiacie Pani Burmistrz ma 100% w Radzie Miasta i wszystko może -do tego POparcie Marszałka i nikt nie jest w stanie coś zmienić .

    OdpowiedzUsuń